Geto-dacii agramați de la Opera Română

   Nu știu cât mai putem vorbi de artă, de polcă sau de ”pas de deux” la Opera Română din București, cât e balet și cât e horă a bețivilor, habar nu am cât timp se poate discuta despre cultură și în ce măsură putem aduce în discuție mocirla intereselor sau rânjetul ostentativ al veșnicelor mâncătorii din breaslă. Conflictele ultimelor două săptămâni arată că ne este greu să ne ridicăm din oceanul de țățisme în care ne scăldăm cu toții. Rar mi-a fost dat să văd atâta ură și exaltare în mesajele de susținere ale celor două tabere Cojocaru/Kobborg vs. Soare/Conta. De la ”afară cu străinii din țară” și ”Opera trebuie să fie a românilor”, insulte și persiflări infantile ale numelor unor balerini, s-a ajuns imediat la scandări și lozinci naționaliste furibunde, la invocarea sfinților și a diferitelor divinități din ceruri pentru ca, vezi Doamne, ”lăcașul sfânt al baletului românesc” să nu fie maculat de străini și cyborgi danezi.

   Repet, nu intru în detaliile de culise și în luptele pentru bugete, fotolii și funcții. Nu le cunosc și nu mă interesează sforile pe care unii nemernici le trag și le vor trage întotdeauna. La noi așa a fost, așa va fi. Vine șeful cu șleahta nouă, pleacă șleahta veche. Se deschide o ferestră nouă, îi prinde gripa pe cei care nu au căciula trasă peste urechi. Observ doar încleștarea tembelă cu care unii înțeleg că pot să apere arta prin manifestări ce nu au nici un fel de legătură cu menținerea baletului în cotidian și șabloanele lingvistice folosite pentru a nu ieși din grotă.

   Lipsa de viziune pe termen lung, chiar și când vorbim despre artă clasică, duce la fălci încleștate și la ieșirea în stradă a urii mascate de fals patriotism și de ortografie îndoielnică. Mi-a atras atenția pagina de facebook a profesorului de balet Christian Eliade Mindris (https://www.facebook.com/christianmindris?fref=ts), un înflăcărat susținător al baletului românesc, dar un jucător mult mai slab pe terenul limbii române. Am cules, la repezeală, câteva mostre de naționalism mistic și îndărătnicie în exprimare, întrebându-mă totodată dacă este la fel de profesionist și în meseria pe care o practică:

   ”DOAMNE! Fac infract! Acum 30 de minute, direct din cabinetul unui tradator de tara, ministru’ culturii, Aexandrescu Vlad, i-a demis pe d-nii Conta si Soare, venind triumfator spre Opeta cu G.Calin, Johan Kobborg si Cojocaru Alina! Dragi colegi iubitii mei confrati, in Romania tara noastra a tuturor, suntem calcati in picioare! Balerine, balerini, maestrii, toti sngajatii Operei, va implor sa fim uniti” 19 aprilie

   ”ELEVI, ai Liceului de Coregrafie „Floria Capsali”! Acum circa o ora, in cabinetul ministrului tradator de tara, alexandrescu vlad, a fost parafata distrugerea totala a baletului romanesc, a istoriei si traditiilor acestuia! Visurile voastre, de a ajunge balerine, balerini pe cea mai inalta si iubita scena a artei romanesti, au devenit desarte! Clica calin g. – kobborg j. – cojocaru a. au „castigat” 19 aprilie

   ”VENITI DIN TOATA TARA, Ardeal, Banat, Moldova, Muntenia, Dobrogea! Fratilor sa facem zid cu trupurile noastre in jurul sanctuarului artei romanesti! Invit parintii cu elevii Liceului de Coregrafie „Floria Capsali”! Un exemplu civic-profesional, sa aratam lumii ca ne pasa! Asa sa ne ajute Dumnezeu! Maine miercuri 20 aprilie 2016, ora 14:30 zi de istorie a Operei Nationale Romane!” 19 aprilie

   ”Chemare la GREVA GENERALA! Pentru arta, cultura si spiritualitate romaneasca, pentru viitorul copiilor si tinerilor acestei tari, ce si-au ales vocatia artistica, ca viitoare profesie, chem sa solidaritate civic-profesionala, in aceste momente atat de zbuciumate, ale razboiului fortelor intunericului, indreptate impotriva Sanctuarului Sacru, al artei romanesti OPERA NATIONALA!” 21 aprilie

   ”BALETUL ROMANESC ADEVARAT, OPERA NATIONALA A TUTUROR ROMANILOR! EI SUNT EROI NOSTRII, IN LUPTA CU fortele ocultului, ale minciunii, ale vrajbei si intunericului! Astazi 23 04 2016 Sfantul GHEORGHE invinge!” 23 aprilie ”Sustinem cuplul SOARE – CONTA, directori ai Operei Nationale Romane! Jos clica condusa de Gicu Coborgu, din Bolintin deal!” 23 aprilie

   ”Pai nu prea am dormit deloc…… si m-am apucat de lucru, ca baletul nu sta! Din sala de studii, in fata plansetei grafice si a computerelor! Un element mereu confundat, sau dandui-se o denumire gresita!” 23 aprilie

   ”Cu ce drept se amesteca ambasadorul regatului unit al Marii Britanii, in treburile interne ale unei institutii bugetare a statului roman? Mai nene, nu am fost si nici nu suntem colonia voastra, vedeti-va de indienii si pakistanezii vostrii, plus arabii si negrii ce v-au impanzit insula! Coborgu e cetatean danez si vrea sa-si ia si buletin de Bolintin, in vale! Va pup din IR 1892, Craiova-Pitesti-Bucuresti! Eu m-am urcat de la Pitesti cu belet’ intreg! Merg sa lucrez cu extraordinarele mele eleve, viitoare balerine pe scena Operei Nationale Romane! Asa sa le ajute Dumnezeu! Tiberiu Soare director si Baletului romanesc, stralucirea deodinioara!” 24 aprilie

   Este, desigur, un fapt divers. Profesorul Eliade Mindris nu poate fi decât un zeu al baletului și un desăvârșit admirator al grației și dansului, dar naivitatea cu care își face simțită apartenența la o tabără m-ar amuza dacă nu ar avea pe alocuri și conotații tragice, precum și sincope gramaticale de peșteră. Pe lângă lacrimile care-i curg, probabil, atunci când o vede dansând pe Margot Fonteyn, ar fi binevenită oricând o reîntâlnire cu un manual de gimnaziu.

   Știu, sunt un individ plin de hachițe și de răutate. Nu pot fi altfel. Și mi-e foarte greu să iau în serios pe cineva care vomită nonșalant o virgulă între subiect și predicat sau masacrează limba română producându-mi ”infract” în fiecare frază.

   Din acest motiv nu pot decât să privesc atmosfera de la Opera Română ca o nouă șușanea petrecută pe plaiurile românești între geto-dacii cu sânge pur și cotropitorii eterni care ne ”vrea” răul cu orice preț.

Pentru ”Academia Cațavencu” 25 aprilie 2016

Anunțuri